Det var en gång….
- Kicki Eriksson
- 9 sep.
- 2 min läsning
Jag skulle vilja berätta en saga om det fiktiva amerikanska paret Mr & Mrs Smith.

Men egentligen ska jag berätta om tekniken, storytelling som vi använde för att väcka uppmärksamhet hos målgruppen i kryssningsindustrin. Storytelling är idag en självklar teknik för att bygga varumärke och allt fler företag använder sig av den. Men visste ni att första kommersiella användningen var 1915 i en svensk reklamfilm på bio. De flesta av oss kommer ihåg ICA-Stig och Ipren-mannen.
Vårt uppdrag var att nå kryssningsrederier och väcka intresse för Helsingborg. Målgruppen är alla de personer som är inblandade i planeringen av resrutter för sina fartyg. Kryssningsvörlden är stor och Östersjön är en välbesökt och attraktiv region. Köpenhamn är vanligtvis hamnen där kryssningen börjar och/eller slutar.
Så hur skulle vi få dessa jättestora fartyg att upptäcka lilla Helsingborg och börja tänka tanken att ett stopp här kan vara aktuellt? Många hinder är det innan ett rederi bestämmer sig, och planeringen sker cirka 3 år i förväg. Vi tog hjälp av paret Smith som älskade att åka på kryssning, som de flesta amerikaner. Och paret Smith åkte gärna till Helsingborg då de hade ättlingar här. De ville lära sig allt om den svenska kulturen.

Det dök upp ett vykort på rederiernas skrivbord! Aldrig hade industrin fått en färgglad hälsning från en liten destination med hamn. Vi väckte intresse och öppnade en dörr för personliga möten. Helsingborg är en så kallad “filler port” och med närheten till Köpenhamn kunde rederierna få två länder för sina gäster på en och samma dag utan att använda så mycket bränsle.
Några år senare slog vi rekord i anlöp i Helsingborg.

Paret Smith återkom under flera år till Helsingborg och så gjorde också kryssningsfartyg men alla sagor har ett slut, så också denna. Våra fantastiska kontaktpersoner Monica Frisk och Andreas Eriksson gick vidare i sina karriärer och paret Smiths slutade komma till Helsingborg.
Storytelling visade sig inte bara vara ett verktyg för att nå ut, det blev ett sätt att bygga relationer. Kampanjen tog slut men relationerna består.
Tack för att du orkade läsa hela vägen till slutet. Jag älskar fortfarande dessa härliga och roliga bilder på paret Smiths när de besöker sevärdheter och deltar i olika arrangemang.

Kommentarer