HURRA FÖR 20 ÅR SOM FÖRETAGARE!
- Kicki Eriksson
- 6 aug.
- 2 min läsning

Mamma spillde ut sitt te.
När jag för 20 år sedan kom upp till henne och berättade nyheten.
Jag hade sagt upp mig från min tjänst på reklambyrån för att driva eget företag. Nu har det gått 20 år. Jag visste att jag behövde göra en förändring och det gick inte att vänta på några garantier. För vem skulle ge dem. Men det fina som händer när du har bestämt dig och tar aktion mot ditt mål, då visar sig också nya möjligheter för dig.
20 år, så fort det har gått. Givetvis har det funnits “ups and downs” under dessa år. Kunder har sagt upp sitt samarbete med mig och jag har också sagt upp samarbeten med kunder. Men så roliga projekt jag har haft, och med stor glädje har jag dykt in i nya branscher för att lära mig och för att hjälpa till med rätt kommunikation.
Jag valde redan från början att jobba i nätverk, ville inte ha några anställda. Jag och en AD drev vår reklambyrå under ett gemensamt namn men med var sitt företag. Vi hade lång erfarenhet av reklamuppdrag, både små och stora, inom olika branscher. Och en stor fördel hade vi, utan dyra omkostnader kunde vi erbjuda våra tjänster till ett marknadsmässigt bra pris.
Jag tror knappt det fanns Facebook för 20 år sedan, så visst har det skett massvis under dessa år. Sociala medier har gjort tillgängligheten för fler företag att nå sin målgrupp mycket lättare. Andra medier har försvunnit. Men oavsett vilken kanal du väljer så gäller att kommunikation sker på mottagarens villkor.
Gen Z de unga vuxna idag, de som föddes när jag startade mitt företag. De präglas av en digital uppväxt, klimatångest och ekonomisk oro. De är inflytelserika och många spenderar mycket tid på Tik-Tok, ett “snabbt” media och kräver ett helt annat tänk kring sitt varumärke.
Hurra för eget företagande!
Kommentarer